pIcIsAn

My photo
I write a lot. Every seconds, every hours, every day, every month. But I realize you won't come back.

2011-02-12

Padan Manusia Dah Tiada Ilmu Ikhlas

kalau tak pergi, kena saman.


hari - hari aku dengar lontaran kata - kata ini.


mujur saja makanan itu keperluan.


jika tidak, saman diberi pada yang tidak mahu ke restoran mahupun kafe.


cermin diri sebelum makan


hari - hari kena paksa,
mampu ke tahan?
lebih - lebih lagi dengan gadis tampak alim tapi bodoh,
si ganas yang obses,
x lupa ketua mereka yang kecil tapi ego besar membukit,
oh, bukan seperti Broga Hill ya.

tampak sangat institusi kolej di hujung dunia ini semakin haru.
kau x percaya kah?
datang la sini.
itupun jika kesan - kesan 'residue' di sini belum mampu merebahkan bangunan pendidikan ini ke sisi tanah.

" terima saja la, duduk asrama memang begitu"
hey, dulu aku gembira sangat di asrama.

"ye la, dah setahun kan kau tinggalkan kamsis ni"
owh, ni lagi satu,
kalau saja kafe itu meriah seperti dahulu,
petang - petang dapat lihat orang memperbodohkan diri dalam Jangan Lupa Lirik,
pasti saja aku bersyukur dapat menyewa kamsis yang hampir roboh ini.

Jangan salah faham.
aku pun tidak tahu.
nampak aku seperti sedang memboikot kah?
haha.
mungkin.
lebih kurang.

memang aktif manusia - manusia berinstitusi dalam ini.
ceramah sana sini,
sampai tersembur ke selendang gantung - gantung baru aku,
apa pun x dapat.
kenapa?
kau tanya aku kenapa?
kerana semua di sini hanya dipaksa saja.
ulang ayat atas,
"kalau x pergi, kena saman".

satu manusia baik pun kau x dapat bentuk.
jiwa ikhlas itu dah tenggelam.
termendap.
bersama tanah - tanah yang kau tambak di sini,
di bawah bangunan yang 2 hingga 3 bulan kemudian perlu ditambak semula.

apapun, tahniah jika jiwa kau memang diselaputi ikhlas yang x mampu digugah.


dah2, jangan sarkastik sgt. nnti dikeji. senyum ye.

2 comments:

  1. ibunda sabar je la..
    lagi bape bulan hari minit dan saat je
    nak tinggalkan penjara sadis ni..

    ReplyDelete