2012-06-12

Dongeng Yang Benar

     Gadis hanya perempuan biasa. lahirnya dia tanpa disangka. diminta namun bukan dalam keadaan secepat itu. membesar dia dalam kalangan orang baik-baik dan dermawan.  dia telah menjadi antara pelajar terpandai dan diharap berjaya dengan warna terbang (baca: success with flying colours). Gadis matang sebelum usia. pada masa semua orang masih terkial-kial mengenal apa itu kaki retot dan penunu bunsen, dia sudah mengorak langkah membuat pelbagai eksperimen dengan alatan tersebut.


     Rezeki masih berpihak sehingga usianya menginjak 14 tahun. kau tahu kan dia mengambil PMR di usia itu? hasratnya ingin belajar dalam aliran sains biologi. namun, takdir seakan sedang menguji apabila sang ayah menyuruh dia ke bidang teknikal. maka, pergilah dia dengan hati yang lusuh menimba ilmu nun jauh di sekolah di mana perempuan adalah 1/4 jumlahnya berbanding lelaki.

    Tempat itu memang seperti medan ujian. menguji kekentalan iman dan hati Gadis dalam mengharungi dugaan. ada juga perkara baik berlaku di sekolah itu di mana dia mula mengenal pasti akan bakat menulisnya. ironinya, sekolah yang patut menjadikan dia seorang jurutera telah mengubah dia menjadi si penulis puisi indah dan syahdu. perjuangannya diteruskan lagi dengan mengambil Diploma.

   3 tahun bergelumang dalam dunia Politeknik di tepi pantai telah mengajar dia pelbagai perkara mendewasakan hati dan minda. Gadis juga bertemu sahabat-sahabat sejati dan mungkin juga cinta hati. hidupnya mula stabil dan tenang di samping orang-orang tersayang. 

   kali ini dia berperang lagi. tapi dia sudah kembali ke cita-cita asal. mendalami bidang biologi di Universiti tertua Malaysia. rupanya, dunia tidak indah seperti yang kau lihat dalam dongeng tipikal. jiwanya merundum teruk akibat terpaksa mempelajari ilmu yang tidak pernah diketahui dalam masa singkat. tambahan, hidup di sini, semuanya perlu serba pantas dan lekas. kau lihat bagaimana seksanya Gadis bertatih di saat semua orang sudah sampai ke garisan penamat.

    Baru tadi dia diuji. dengan menjawab soalan peperiksaan yang bukan-bukan. menangis gadis di dalam dewan peperiksaan. namun, sendunya hanya kedengaran di bawah bantal. seseorang telah mendengarnya dan ditiupkan kata-kata penuh semangat dan simpati. Semoga orang itu beroleh keberkatan dan kejayaan oleh Allah. 
    
Gadis masih ingin berkongsi rasa dan hati. cuma kadangkala takut disalah erti. harapnya Gadis sentiasa tabah dan menjadi kuat dari semasa ke semasa. 


Rainbow might taste good to her right now.


9 comments:

  1. i used to know u as a strong than ur look..

    please dont give up..

    make as much flying colours such at our old place..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks for supporting.
      i do miss you.
      so much. :')

      Delete
    2. welcome da most my dear..
      its ok..
      u even know dat me had missing u more than urs

      Delete
  2. if i'm not mistaken.. i know "sang Ayah".
    EN.B is it??... kalu betul send him my regard Ok :)

    * Di setiap sesuatu kesulitan, pasti ade kebaikan di peghujungnya !
    GooD Luck.

    ReplyDelete
  3. All the best fey. I know u can do it! :)

    ReplyDelete
  4. All the best fey. I know u can do it! :)

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. seriously i admire your words, how you write an entry and also the way you express yourself thru words. seriously i admire that!

    keep going, i always stalk your blog! XD

    keep going adek! :D

    ReplyDelete

How Covid - 19 pandemic made me come back as Kebaya Sendat Sepatu Merah

  It's been a while. As for me to start writing again. I've been losing myself for the past few years. I missed blogging. Showing of...