2012-05-13

Agung dan Sejati

kau tahu
setiap kali aku ingin melangkah keluar rumah
pasti dipeluknya aku
sambil membisikkan ayat - ayat suci Al-Quran
sebagai pendinding zahir dan batin

aku bukan anak yang taat
sering melanggar pantang larangnya
namun aku tahu
cintanya sangat utuh
dan segar mewangi

pernah dulu
aku ingin bersuka ria bersama teman lelaki dan rakan-rakan
dan menipunya
mungkin balasan Allah
berlaku satu insiden hampir meragut nyawa
dia tidak menyalahkan aku
malah membantu aku
dan menyokong aku
kala semua orang menuding jari dan meletakkan beban jenayah ke atasku
kerana baginya
aku anaknya dan dia harus sentiasa ada di kala duka mahupun suka

Ibu,
maafkan aku kerana tidak selalu mengingatimu
maafkan aku kerana tidak selalu menghadam nasihatmu
maafkan aku kerana sering membuat jiwamu gelisah
maafkan aku kerana tidak selalu mengunjungimu

setiap hari adalah hari memperingatimu
kau yang paling agung dalam hidup aku
paling terindah
tidak pernah berkira
dan sanggup berkorban

andai kau terbaca, Ibu
ketahuilah cinta yang kita ada
akan kekal selamanya

Khas untuk Ibu: Edaroyani Tumar










Pesanan Sedih : bila sudah dewasa, semakin kurang gambar bersama ibu. sedih.


4 comments:

How Covid - 19 pandemic made me come back as Kebaya Sendat Sepatu Merah

  It's been a while. As for me to start writing again. I've been losing myself for the past few years. I missed blogging. Showing of...